måndag 30 september 2013

Inköp Swedbank

Efter senaste tidens missräkningar med handel i biometriföretagen var ju mitt mål att säkerställa en mer stabil portfölj med större kvalitetsbolag för att minska risken som på senare tid varit otvivelaktigt hög. I ett patetiskt försök att örestrejda och komma in på lägre nivå i Starbreeze gjorde jag bort mig och står nu utanför det tåget. Hade snittat ner mitt GAV till 0,53 men amatörmässigt sålde jag ut mig på 0,49 då jag trodde att den skulle ner och vända på ca 0,46 igen men så blev inte fallet utan senaste stängning säger 0,55 och den ser onekligen ut som den hittat en stabil nivå där. Vill in igen men misstänker att jag kommer få bita i det sura äpplet och acceptera mitt misstag och eventuellt köpa in mig på denna nya "lägstanivå". Avvaktar dock lite närmare rapport och hoppas på någon dipp på vägen. Kanske kan vissa (liknande amatörer som jag själv) råka göra bort sig...

Nu till det positiva, helt plötsligt stod jag med en hel del likvider. Har velat få in ett bolag från banksektorn i portföljen och har haft alla storbanker på bevakningslistan. Swedbank har varit lockande med sin höga direktavkastning, räntabilitet och vinst per aktie har ökat markant varje år de senaste åren så förhoppningsvis kan det bli aktuellt med ännu högre utdelning. Tycker aktien är köpvärd under 150kr så jag känner mig mycket nöjd med inköpet på 50st á 147,20kr exkl. courtage. Detta innehav får stanna kvar i portföljen på lång sikt och inget jag ska hålla på att "greja" med.

Känns bra att dragit ner risken så nu ser den lilla nätta portföljen ut som följer;


Kan kanske min första aktieutdelning någonsin trilla in på kontot inom de närmsta dagarna tro? Kom igen Coca-Cola, ge mig den milstolpen! :)

Vilka bolag köper ni denna månad och vad tycker ni ser köpvärt ut?

// Gordon G

11 kommentarer:

  1. Ser också fram emot utdelningen från Coca-Cola, vilket även för min del blir min första :)

    För att få lite snurr på utdelningskarusellen lutar det åt köp av Prospect Capital Corp senare den här månaden.

    SvaraRadera
  2. Det kommer kännas skönt när det väl trillar in, även om det än så länge handlar om "kaffepengar" för min del! :) Vi får fira med iskall cola då!
    Vet inte om det blir utdelning från PSEC också, köpte precis på brytdagen i augusti så oklart än så länge men det hade ju varit trevligt!

    PSEC skulle jag också vilja ha fler av, främst pga den månadsvisa utdelningen. Även American Realty Capital Properties (ARCP) finns med på bevakningslistan.

    SvaraRadera
  3. Kom äntligen in bra i Oriflame denna månad. 200 kronor och 6-8% prognos direktavkastning! (min prognos ska tilläggas)

    Kan inte fira någon utdelning i Coca Cola med er, men kan i alla fall meddela att jag indirekt höjer er vinst. (Då jag knäppt upp en kvällscola här...) :o

    må väl!

    /Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte spanat in Oriflame men sett den nämnas i flera sammanhang. Ser du någon uppsida på den eller är det mest för den rent magiska direktavkastningen? (Upptäckte detta precis så den åker in på bevakningslistan direkt!) ;)

      Haha tackar för ditt bidrag och hoppas Colan smakar! Ser för tillfället ut som ett rätt attraktivt läge att kliva in om du är intresserad, svag dollar och tagit en del stryk på sistone (ekonomiska oroligheterna i USA?)

      // Gordon G

      Radera
    2. @Magnus: Tack för ditt bidrag :)

      @Gordon: Har kollat runt en del men inte lyckats hitta någon nyhet eller liknande som kan ha fått Coca-Cola att sjunka som den gjort. Vet dock inte om jag letat på rätt ställen än så länge.

      Den 15 oktober släpper de hursomhelst sin rapport för tredje kvartalet, så vi får väl se vad den har att bjuda på.

      Radera
    3. Ja jag äger inga aktier på andra sidan kontinenten. Men jag ska faktiskt dit fysiskt nästa helg. så jag får spana lite och se om Coca Cola fortfarande dominerar Times Square!

      Oriflame har förstås en viss dragningskraft i och med deras direktavkastning. Nedsidan ser väldigt begränsad ut.Sen tror jag att östeuropa återhämtar sig något och att de får bra fart på helt nya marknader. Jag gillar även deras koncept. Låga personalkostnader då deras "säljare" främst är frilansande svenssons.. Lätt att starta upp på en ny marknad!

      /Magnus

      Radera
  4. Bra början på en stabil utdelningsportfölj. Jag äger Coca-Cola, Oriflame och Industrivärden. Inom banksektorn lutar det mot att jag kommer att välja Handelsbanken. Visst, något lägre utdelning men stabilare utdelningstillväxt.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Än så länge är portföljen liten men man ska ju börja någonstans :)

      Har sett att en hel del väljer just Handelsbanken i sektorn, är inte så insatt och kunnig ännu så vad är det som gör den stabilare än t.ex Swedbank och de andra bankerna? Kanske inte finns något kort svar på den frågan ;)

      // Gordon G

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera