torsdag 12 september 2013

Volatilitet och taskig tajming

Det tog mig drygt två månader på aktiemarknaden för att, enligt min mening, göra mitt första större misstag. Säkerligen inte det sista dock. Taskig tajming är väl kanske rätt uttryck för mitt byte av halva innehavet i Industrivärden mot Fingerprint Cards. Köpte FPC nära toppen och de är ner 20,5% idag och Precise ner 12,28%. Enligt mitt tycke agerar marknaden inte alls på ett rationellt sätt och det ska jag försöka ta lärdom av.
Apple presenterade sina nya iPhones i tisdags och vi fick se både den färgglada "budgetvarianten" 5C samt 5S där de tre största nyheterna var 64 bits processorn, den utvecklade kameran och till slut fingeravtrycksläsaren på hemknappen. Hade det sistnämnda inte presenterats hade jag kunnat förstå en flykt från diverse företag som agerar inom biometrin, PB steg nära 13% på onsdagens handel och klev över 5kr tröskeln igen vilket innebär 5öresspread men FPC sjönk 5-6%. Idag kom alltså ytterligare ett ras och ett ganska stort sådant. Visst, volatiliteten är ju hög men förstår dem som satsat både hus och fru på dessa bolag att de svettas rejält vid en sådan rekyl, trots "jag sitter lugn i båten"-kommentarerna på forumen.

Hur som helst måste jag vikta om min portfölj, alldeles för hög risk som ni kan se nedan. 40% i förhoppningsbolag som egentligen enbart ska användas som krydda, dvs locket satt inte på som det skulle när jag använde chilipulvret.


Så vid nästa (om det nu blir en sådan) uppgång ska jag försöka sälja av delar av dessa innehav för att återplacera i tryggare bolag. Alla vill ju vara med på en raketresa uppåt men känner att tills jag fått mer kunskap och förståelse för hur denna värld fungerar bör jag lägga mig på en lägre risknivå så jag slipper hänga med overkliga haussare och troll fastklistrad framför börsskärmen dagarna i ända, eller kanske ännu värre, jag blir en sådan jag med.

//Gordon G

1 kommentar:

  1. ser lite risky ut i portföljen ja.. men förhoppningsvis får du chans att säkra upp efter stora uppgångar framöver och klämma in lite mer tryggt i portföljen.. ;)

    SvaraRadera