torsdag 5 september 2013

Rekyl och nyemission i Precise

Man kan väl sammanfatta denna dag med att jag fått smaka på det mesta av vad som kan ske med en aktie när det inte är frid och fröjd och blåa fina siffror. Igår höll Precise Biometrics och Finger Print Cards en gemensam paneldebatt och av den knapphändiga infon som kom ut tolkade jag detta som något positivt, en hel del i görningen så att säga. Min amatörmässiga analys var att aktien skulle få fortsätt bränsle uppåt och därför la jag en liten köporder till vid börsens öppning och knöt till mig en ytterligare post till 5.05kr/st. Någon timme efter öppning kom "raset" eller rekylen är nog snarare rätt ord. Efter en vecka med dagliga fina uppgångar var det väl egentligen inte konstig med en korrigering men jag var förvånad över att det skedde dagen efter en haussad paneldebatt i biometrins tecken. När kursen var ner mot 4.70 tänkte jag att om resan nedåt fortsätter lägger jag en säljorder på 4.50 och tar hem lite vinst, naturligtvis kom något emellan på jobbet och när jag återkom såg kursen ut att vara på väg att återhämta sig så ingen säljorder lades. När jag senare kikar in är vi nere mot 4.30 och då tar jag ett riktigt amatörmässigt beslut att sälja av baserat på en mix av tom hjärna, nervositet men också viljan att prova på säljknappen för första gången...weird, I know!

Efter en kort stund faller polletten ner och jag undrar vad jag just gjort, vill ju vara med på denna resan som jag helt klart tror på. Inget fundamentalt har ju förändrats mer än att, vad det verkar som stora hajar ligger och lurar av oss småsparare våra surt förvärvade kronor genom att trycka ner kursen och skapa kaos för att sedan köpa på sig vid lägre nivåer. Eftersom jag redan handlat i aktien under dagen köpte jag tillbaks på samma kurs som jag sålt för och slapp på så sett ett extra courtage. Dock är ju facit att jag står med 2st courtage idag, ett köp och ett sälj vilket kan känns riktigt onödigt. När hjärnan gick på högvarv och jag var djupt besviken över mitt agerande tänkte jag också att jag supit bort vinsten som jag hade i PB, det ser ju så ut i sammanställningen i Avanza. Sanningen är ju dock att summan fortsatt är densamma, alltså mina inköp plus kursuppgången, jag realiserade bara en vinst en mycket kort. :)

Som om inte detta vore nog, nu på kvällkvisten har ännu en nyhet kommit ut, Precise offentliggör en riktad nyemission. Är inte så insatt i detta ännu men NE är ingenting som jag förknippat med något bra fram tills nu, bolaget behöver alltså få in mer kapital på kort tid av någon anledning genom att emittera fler aktier. I detta fall hoppas jag dock och tror på, liksom majoriteten på Avanzas forum, att det handlar om att kapital behövs för att PB äntligen kammat hem order. Möjligtvis på tactivon? Eller är jag bara naiv och följer strömmen med alla haussare? Spekulationerna är många som vanligt, har dock bestämt mig för att nu kastar jag årorna i sjön och sitter kvar i ekan. Jag är ingen daytrader så varför ens försöka? Det blir iaf en spännande dag imorgon, hoppas på PM som bekräftar en större tagen order som motiverar nyemissionen.

// Gordon G


4 kommentarer:

  1. Ptja, vad säger man? Välkommen till Precise, en av börsens mest actionfyllda aktier! :)

    Som jag ser det finns det flera tecken på att något är på gång. Dels var ju VD Thomas Marshall ganska återhållsam under paneldebatten (kanske ett tecken på att han inte ville försäga sig om något?) samt att omständigheterna kring nyemissionen var lite speciella i och med att den utannonserades efter börsens stängning, avslutades innan nästa dags öppning och det krävdes ett minimumköp på 1 miljon kronor för att få investera (vilket resulterade i inte mindre än 86 miljoner kronor till Precises kassa).

    Ska bli mycket spännande att se vad som händer framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också denna NE är av god art, och just att den var riktad bör ju stärka denna tron. Större investerare skulle väl inte gå in om inte PB kunnat presentera någon form av smarriga grejer i pipen. Trodde även vi skulle få se ett kursfall ner till åtminstone runt 3.90 vilket var priset på de nyemitterade aktierna men att vi aldrig var nere och nosade ens på den siffran och slutade lite upp tycker jag tyder på styrka. Som du säger, mycket spännande att se vad som händer inom en snar framtid. :)

      Radera
  2. Ja det har varit händelserika dagar i Precise. Nyemssisionerna har duggat tätt genom åren, men denna gång är även jag övertygad om att det är någon form av strategisk satsning bolaget gör. Jag förstår inte annars hur de skulle kunna få dessa kapitaltillskott av diverse institutioner.

    Oss aktieägare kan de troligen kränga ur lite mer kapital med bara hopp och visioner, men när de vänder sig till dessa parter måste de ha något fundematalt att uppvisa.

    Jag är fortsatt optimistisk. Men sätter mål för när jag tar hem delvinster i bolaget... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, här kändes det som de snabbt behövde kapital och som du säger, tror inte man kunnat få dessa investerare med på banan med "löst snack".

      Plocka hem delvinster låter som en bra strategi, tänker göra detsamma. Hoppas man kan tajma det väl. :)

      Morgondagen blir hur som helst mycket spännande med Apples släpp, kanske inte specifikt för PBs skull men för biometrin som sådan.

      Radera