tisdag 20 augusti 2013

Kompanjonskap i ett aktiebolag?

Har fått ett erbjudande som jag måste fatta ett beslut på. En vän, kan man säga på mellannivå (inte närmsta vänner men vi umgås emellanåt), har erbjudit mig ett kompanjonskap i ett aktiebolag han vill starta upp. När han kontaktade mig gällande detta blev jag först aningen chokerad och hade ärligt talat inga stora förväntningar på vad det kunde handla om då han alltid varit en mycket snäll och sympatisk människa men även något flummig och ibland rent av frånvarande.

Igår presenterade han affärsidén och lite mer detaljerat hur han har tänkt och vad han redan har åstadkommit. Bolaget är registrerat, han har en affärsplan och även stöd och återkommande möten med en professionell handledare från ett nyföretagarcentrum. Inom området där bolaget ska verka har han kunskap och mycket kontakter sedan tidigare. Jag däremot är helt grön på både affärsområdet och hur det är att driva ett eget företag men han motiverade med att han ville ha mig som kompanjon pga dels min utbildning och sedan för att han tycker jag är smart och klipsk. Fina komplimanger naturligtvis men är jag redo för detta? Rollen skulle bli likt en övergripande chefsroll och majoriteten av det administrativa och strukturella skulle landa på mig.

Jag har ju nyligen anslutit till flertalet av er där ute i bloggosfären som siktar på ett friare liv rent ekonomiskt och den övergripande planen är ju att spara och investera/amortera så mycket och smart som möjligt. Därför känns det lite vemodigt att isådana fall få avsätta tänkt kapital för aktier eller amortering till att köpa in mig i "ett eget aktiebolag" där jag har svårare att se en given utgång. Det som dock lockar är att det finns stora marginaler i branschen, alltså får man det att fungera kan man göra sig en bra hacka samt att det alltid legat och gnott i bakhuvudet att det hade varit roligt att starta upp något eget med en vän. Han är också införstådd med att detta till en början får vara ett sidoprojekt då vi båda behöver vår fasta inkomst (löneslav), dock kommer det naturligtvis krävas en hel del av fritiden för att få det att rulla.

Vad har ni för råd gällande egenföretagande? Har ni några bra råd? Ska jag hoppa på denna möjlighet?

// Gordon G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar