tisdag 11 februari 2014

Castellum och Firefly rapporter

Castellum var ett av de första bolagen på Large cap att lämna sin årsrapport och det var trevlig läsning och en stabil rapport över lag. Ökade hyresintäkter, ett förbättrat förvaltningsresultat med ca 7% och en föreslagen ökad utdelning på ca 8% till 4.25kr/aktie. Känns som en trygg bas i portföljen.

Tyvärr minskade jag lite i innehavet i Castellum i början av januari för att än en gång ge mig på ett vilt och dumt försök för lite "snabba" trades. Bara att inse, utan någon som helst kunskap om TA, mönster och trender är man en liten fisk på mycket djupt vatten. Hade först flyt i Avtech men kom inte ut alls bra och sedan ett par försök i Kancera med ett illrött facit. Kommer i fortsättningen sätta en slant på sportsbet om jag ska gambla, har garanterat större chanser att komma ur helskinnad där.

Firefly rapporterade för det gångna året och även den rapporten var fin. Ökad orderingång, förbättrat resultat och en stor orderstock för 2014. Företaget har en stabil efterfrågan på sina produkter och förhoppningsvis kan de även fortsätta plocka hem fler projekt. Firefly föreslår även åter upptagen utdelning på 0,5kr/aktie. Jag känner mig trygg med detta innehav, det som kan oroa lite är den mindre frekventa handeln i pappret men fortsätter bolaget arbeta som de gör och får lite mer publicitet kanske en eller annan ny investerare hittar (FIRE).

Har en hel del kostsamma planer för året vilket gör att jag i nuläget inte avsätter pengar för börsen, dels för att jag kommer behöva slantarna inom kort och dels känns börsen lite osäker.
Vart ska vi, fortsätta upp eller kommer det en sättning?

// Gordon

2 kommentarer:

  1. Det verkade ju nästan som det var en sättning på gång där för någon vecka sedan när många bolag i framförallt USA dök nedåt, men de flesta har på några få dagar nu återhämtat sig helt. Så svaret på frågan är kanske... sidledes?

    Å andra sidan är det ju dags för en ny omgång rörande skuldtaket i USA nu i slutet av februari och med tanke på vilken fars det var senast det begav sig så får vi väl se vad som händer den här gången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där kunde man nästan börja ana en sättning men visade sig bara vara en lite längre dipp. Kanske kan vi släppa oron och att ekonomin ljusnar och börsen kan fortsätta upp med mer fundamenta? Känner mig dock fortsatt osäker. Jag är dock trygg med mina innehav för tillfället, alltid något! :)

      Radera