torsdag 26 december 2013

Summering; lärdomar och tankar kring första halvåret på börsen

För lite mindre än 6 månader tog jag beslutet att slå slag i saken och göra entré på aktiemarknaden med syfte att skapa förutsättningar och skaffa kunskap för ett smartare sparande för framtiden. Innan dess fanns enbart sporadiskt sparande i storbankens mycket ogenerösa sparkonto + någon fond som jag knappt kände till namnet på och beloppen skulle jag nästan vilja kalla mikroskopiska.

Oskulden i portföljen togs av Industrivärden som följdes av Coca-Cola. Två stora stabila bolag som absolut är en bra grund att bygga vidare portföljen på. Dock för en aktienovis som undertecknad "hände det" inte tillräckligt mycket med dessa innehav och som en nyfödd kalv på grönbete ville jag upptäcka mer inom detta spännande område. Därför inte konstigt att nästa bolag in i portföljen inte var en investering utan istället en spekulation, nämligen Precise Biometrics. Vilken berg- och dalbana det var! Satt dagligen och försökte hänga med i vad som sades på forumen och haussandet och baissandet visste inga gränser. Orders uteblev och jag började tvivla på företaget, tyckte Fingerprint hade mer fundamenta och trodde de skulle få sig en rejäl skjuts uppåt när Apple presenterade sin fingerprintsensor på iPhone 5S men icke. Procentuellt klev jag ur Precise med stor vinst men den käkades med råge upp av affären i FP, där jag nästan lyckades köpa på toppen och drog mig ur med saftig förlust. Till detta ska även tilläggas att jag i min naiva iver sålde delar av Industrivärden för att kunna kunna "göra snabba affärer". Misstänker att det är priset man får betala under den absoluta rookietiden.

Nästa dåliga affär, iaf gällande resultat är Starbreeze. Här är jag fortfarande av åsikten att jag inte var ute och cyklade men att marknaden inte alltid är logisk. Det är ett företag som vaknat från graven och visar god vinst för sitt spel PayDay 2. Steg fint inför rapport och sjönk sedan som en sten trots fina siffror och note to self här är när en mindre aktie haussats upp överallt, sälj inför rapport!

Har märkt att mitt korta tålamod gjort avtryck i mina affärer, Swedbank kom jag över till rena fyndpriset 147kr och sålde på 167 då jag trodde den toppat men nu är den upp mot 180kr. Detta är ett bolag jag vill ha i portföljen mycket pga den generösa utdelningen så sätter ett stort frågetecken på den försäljningen. Banken fick hänga med i portföljen ca 1,5 månad, sjukt kort tid. Tar gärna in den igen men mycket tveksam till dagens kurs, samtidigt som den mycket väl kan tugga på sakta men säkert upp under 2014. Håller den under bevakning.

Köpt på mig fler amerikanska utdelningsaktier, Prospect Capital sedan tidigare och i december även Realty Income. De känns ganska stabila och ger ett jämnt flöde in med nytt friskt kapital varje månad, än så länge inga summor att tala om men väl för att täcka ett courtage här och var! :)

Den senaste tiden har jag iaf märkt att jag varken vill eller egentligen har tid att sitta med innehav som kräver ständig övervakning så mer "tråkbolag" in i portföljen och så länge de klår räntesparande så får man vara nöjd. Castellum kvalar in här och är för tillfället mitt största innehav, ett stabilt fastighetsbolag som under hösten lämnade en fin delårsrapport och som jag i lugn och fin takt kan trumma på uppåt. Dock har jag insett att jag är väl riktad mot fastighetsbranschen nu så detta är något jag behöver tänka på vid nästa inköpstillfälle.

Är inspirerad av flertalet bloggare som avsätter stora delar av sina inkomster och investerar dem på många olika smarta sätt, själv kommer jag inte kunna vara så extrem i mitt sparande men det har inte heller varit tanken. Jag och min sambo har även vissa planer för kommande år som kan komma att kosta lite grann.

SIX30RI är från juli upp ca 13,7% medans min portfölj är ned ca 8%, alltså ett katastrofresultat men eftersom summorna än så länge inte är så höga och jag insett och förhoppningsvis tar lärdom av att det är spekulationsaktierna som kostat mig så ser jag fram emot 2014, nu har jag betalat inträdesavgiften får jag försöka se det som! :)

För 2014 tänker jag så här;
*Beroende på hur börsen utvecklar sig, komma upp i 6-siffrigt belopp i totalt sparande (aktier/räntekonton/ev fonder).
*Inte spekulera så mycket och leta snabba affärer, framför allt inte för betydande summor. Ska jag gambla sker det på spelkontot.
*Börja göra egna djupare bolagsanalyser.
*Fortsätta snappa upp och lära mig så mycket jag kan om aktiehandel och investeringar.

Vad tror ni om 2014? Fortsätter börsen upp eller kommer en sättning? Någon speciell sektor ni tror mer eller mindre på? Andra tips till en gröngöling som kliver in på ett nytt kalenderår på börsen?

God fortsättning!

//Gordon G


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar