onsdag 17 juli 2013

Första veckorna som aktieägare

Har snart ägt mina aktier ett par veckor och det har varit med spänning. Inte för att värdet förväntats rusa eller något sådant utan för att fortsätta lära mig om hur allt fungerar i denna otroligt intressanta värld. Och på något sätt har det blivit mer "på riktigt" efter att man själv blev innehavare.

Industrivärden ligger och tickar, upp och ner men strax ovanför mitt inköpspris än så länge.
Coca cola lämnade dock en rapport som fick aktien att falla 1,9%. EPS 0.59 var något lägre än föregående års 0,61. Orsakerna sägs bland annat vara vädret och även att index mot förra året mäts med två mindre säljdagar, vilket kanske låter som en piss i havet men worldwide så omsätter nog KO en del på två dagar. Satsningen fortsätter även i tillväxtländerna och någon gång kommer det ju ta fart där...jag är inte ett dugg orolig för detta innehav och den totala volymen ökade också så ingen ko på  isen för att använda ett underskattat uttryck.

Har även upptäckt hur valutan påverkar vid handel av utländska aktier, dollarn har försvagats sedan mitt inköp vilket sänkt marknadsvärdet av min post i KO.

Det rapporteras ju flitigt just nu och man blir allt sugen/öppnar ögonen för en del bolag man inte känt till eller tyckt varit intressanta förut. Känner mig också ivrig att få öka på min portfölj och diversifiera mig mer även om det i nuläget känns som jag har relativt "ofarlig" portfölj, bara 2 bolag dock (eller man garderar sig ju lite med Industrivärden). Håller mig nog ändå lugn i båten, snart semestertider och då vet man att det spenderas mer än vanligt samt att i slutet av denna månad börjar vi amortera på riktigt på vårt bostadslån. Har hyfsad koll på vart det kommer landa men ändå skönt efter allt är betalt och man får veta var man står, svart på vitt.

// Gordon G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar